dilluns, 25 de març del 2013

Lectura 1. La Sociedad de la Información: El Enfrentamiento entre proyectos de Sociedad (Armand Mattelart). 2ª part

El passat 4 de març vaig penjar una petita ressenya de la primera lectura en la qual ressaltava la reflexió de l'autor sobre la conveniència de definir la societat actual amb els qualificatius d' "informació" i de "coneixement". Ara, però, en rellegir-la penso que em vaig deixar de comentar un tema prou important i cabdal en la temàtica tractada en l'assignatura que ha fet possible l'existència d'aquest blog.

El tema al que em refereixo és al del soft power, definit pel mateix autor en el se llibre Historia de la sociedad de la información com "la capacidad de engendrar en el otro el deseo de aquello que usted quiere que deee, la facultad de llevarle a aceptar normas e instituciones que producen el comportamiento deseado. Es la capacidad de alcanzar objectivos mediante la seducción antes que por la coerción" (2002; pàg. 49). Aquest soft power -o capacitat per influir en les subjectivitats individuals dels membres d'una determinada societat- que ofereixen els mitjans de comunicació els fa, doncs, realment atractius per aquells que ostente o anhelen ostentar el poder (ja sigui aquest polític o econòmic).
 
Cal, doncs, ser molt conscients d'aquesta realitat i tal com ha comentat en el debat la companya Marta Pallares "no siguem mers espectadors passius davant el quart poder, exigim i no relativitzem, perquè en fer-ho, deixem de tenir criteri i veu i una societat sense criteri ni veu està condemnada al fracàs".
 
Continuem!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada